Spočítejme si, kolik času strávíme za celý svůj život v práci: nastoupíme-li naši kariéru na začátku produktivního věku a při 40hodinovém pracovním týdnu budeme pracovat až do důchodu, strávíme v práci přibližně 10,5 let našeho života. To je poměrně dlouhá doba na to, abychom náš drahocenný čas trávili ve firmě, kde jsme nešťastní nebo dokonce vystresovaní.

V profesním životě každého z nás občas nastane chvíle, kdy bychom s tím vším nejradši „flákli“. Úkoly jsou náročné, je jich nad hlavu a když se do toho přidají i nějaké osobní trable, člověk by se nejradši stal rentiérem. Ale pak se mračna rozplynou a do práce chodíte rádi (v rámci možností 🙂 ). Pokud ale u sebe začnete pozorovat níže uvedené signály, je čas se poohlídnout po něčem, kde se budete moci zase realizovat. Tyto znaky nepřehlížejte. Jejich dlouhodobá ignorance může vést k syndromu vyhoření, ba dokonce depresi.

Možná nastala doba jít si za svým novým "já"

Kdy je čas poohlédnout se po něčem novém?

 

1. Nadšení z práce vyprchalo

Kde jsou ty časy, kdy jste byli produktivní za dva, práce vám šla od ruky a bylo vidět, že jste pro ni zapálení? Teď máte problém vybičovat se k nějakému úsilí, práce vás netěší, ba co víc, cítíte se znuděně.

 

2. Nejste schopni se soustředit

Au. Snažíte se donutit sami sebe k nějakému výkonu, ale je to dost bolestivá snaha. Je totiž mnohem jednodušší soustředit se na něco co vás zajímá. Ovšem ve chvíli, kdy ke své práci cítíte nenávist, nezbývá vám energie na cokoliv jiného.

 

3. Prokrastinujete

Tady zkontrolujete novinky na sociálních sítích, tu sjedete internet, co nového ve světě, vymýšlíte plán na rodinný víkend. Nebo hledáte jakékoli jiné činnosti, jen abyste se nemuseli věnovat svým úkolům, nad kterými se stejně nemůžete soustředit.

 

4. Kolik je hodin?

Navíc je opravdu těžké se soustředit, když pořád musíte kontrolovat hodinky. Napřed odpočítáváte minuty do oběda, potom do konce pracovní doby. A ten čas se ták vleče…

Nudíte se v práci? Změňte ji!

5. Ani jedno hezké slovo

Když se máte s někým bavit o své práci, jen těžko na ní hledáte to pozitivní. Vaše vyprávění se spíš eliminuje na to, co všechno je špatně a co všechno na ní nesnášíte.

 

6. Přestáváte souznět s firmou

Ta angažovanost a důvěra ve společnost, kterou jste cítili, když jste nastoupili do zaměstnání, je tatam. Zatímco po nástupu byste pro firmu i dýchali, nyní jsou vám kroky vedení proti srsti. Neztotožňujete se s komerčními nebo strategickými rozhodnutími nebo si nerozumíte s vyměněným managementem.

 

7. Myšlenky na úprk

Tyhle myšlenky jsou v rozumné míře normální. Obzvlášť v některých náročných obdobích. Pokud však téměř denně přemýšlíte o tom, zda je „tráva za plotem zelenější“, považujte to za varovný signál.

 

8. Pod tlakem

Únava, spánkové problémy, náchylnost k podráždění, rozvoj alergií, přejídání. Tohle všechno jsou známky stresu, které by ve vás práce rozhodně vyvolávat neměla.

Práce by vis rozhodně neměla stresovat

9. Koníčky u ledu

Odreagování se ve volném čase je základem psychohygieny. Pokud vás však vaše práce natolik vysává, že na své oblíbené činnosti dlouhodobě nemáte chuť, energii nebo čas, je to zaručená zkratka k vyhoření.

 

10. Z představy nedělního večera se vám zvedá žaludek

Do jisté míry je tento symptom normální a zná ho každý z nás. Víkend končí a ráno bude potřeba naskočit opět do kolotoče povinností. Jestliže však máte poslední volný večer spojený s bolestí břicha, pocity na zvracení nebo vás dokonce zachvátí úzkost či panika, zakročte. Rovnou vyhledejte nabídku pracovních pozic a porozhlédněte se po něčem, kde se zase budete cítit dobře.