I mistr tesař se někdy utne, říká české přísloví. A je v něm spousta pravdy. I když jste profík ve svém oboru, občas se zkrátka stane, že se nějaká ta chybička vloudí. Není se čemu divit, jsme jenom lidé a nikdo není dokonalý.

 

Každý z nás někdy čelil a jistě ještě mnohokrát bude muset čelit kritice, ať už od zaměstnavatele, kolegů, klientů, přátel či členů rodiny. Je však důležité, jak na ni zareagujete. Budete se bránit a kopat kolem sebe nebo použijete toto nelichotivé hodnocení k tomu, abyste se ze svých chyb učili a zlepšovali se?

 

Jak pozitivně čelit kritice?

 

To chce klid

Ano, to se snadno řekne, ale skutečně je toto pravidlo základem úspěchu. Pokud máte problém zachovat chladnou hlavu a soustředíte se na to, jak ve vás začíná vřít krev, přestáváte naslouchat a ztrácíte smysl porozumět tomu, co je vám vytýkáno. Skutečně pomáhá, když se několikrát zhluboka nadechnete, napočítejte si v duchu do 5 a nespěchejte s reakcí.

Kritika není nic příjemného

Dejte si pauzu

Dostali jste fakt pořádný „kartáč“ a cítíte, že by vám nepomohlo napočítat ani do 100? Než začnete křičet a rozčilovat se, požádejte dotyčného raději o pauzu a naplánujte si konverzaci o problému na pozdější dobu. Jděte se projít, dejte si něco k jídlu či pití a snažte se mysl zaměstnat nějakou jinou činností. Tak, aby byl dostatek času pro usazení rozvířeného prachu. Teprve pak se vraťte a klidně si spolu s kritikem promluvte.

 

Neposlouchejte, ale naslouchejte

„Bla, bla, bla, tak se vypovídej…“ – běží vám tohle hlavou při vytýkání chyb? Skoncujte s tím. Pokuste se zůstat objektivní a otevřený ke komentářům hodnotitele a vyhněte se jeho přerušování. Naopak klaďte otázky pro upřesnění. Dáváte tím najevo, že si daná slova berete k srdci a již nenásilně pracujete na své osobnosti.

 

Nevracejte úder

Žádné oko za oko, zub za zub. Odpověď kritikou na kritiku opravdu není dobrý nápad. I když se vás některá slova dotýkají a cítíte se uražení, odolejte pokušení vykřičet do světa také své hodnocení.

Pokud se domníváte, že vás kritik úmyslně zadupává do země a provokuje vás k boji, ukažte svou velikost. Zůstaňte co nejklidnější a než odejdete, zdvořile mu poděkujte za zpětnou vazbu. Místo rozzlobené reakce, kterou se dotyčný snažil ve vás vyvolat, mu vezmete vítr z plachet. Být slušný a ohleduplný, vyjít z boje s hlavou vztyčenou působí skvěle nejen na vaše okolí, ale také na vaše sebevědomí. Uvidíte, jak dobře se budete cítit, že jste tak náročnou situaci ustáli.

 

Dejte se do práce

Poté, co jste ustáli nelehkou situaci, je na čase vyřešit problémy, které byly nastoleny. Možná byste se tomu dřív zuby nehty bránili, vždyť tím přeci dáváte kritikovi za pravdu a vy tak svou chybu uznáváte. Ale protože na sobě chcete pracovat, berete to nyní jako zpětnou vazbu a šanci k tomu stát se lepším člověkem. Nezapomeňte, že to, co dáte, se vám v životě vždycky vrátí. Aneb jak se říká – karma je zdarma 🙂

Berte kritiku jako příležitost ke zlepšování se

Na druhou stranu, nenechte si skákat po hlavě. Pokud se domníváte, že jste si kritiku opravdu nezasloužili, promluvte si s ostatními lidmi, kteří by vám mohli nabídnout svůj pohled na věc. Zeptejte se kolegů, přátel nebo rodiny, co si o dané situaci myslí a poslechněte si jejich názor.

 

Je před vámi těžký kus práce. Držíme vám pěsti, aby se vám podařilo vždy zachovat chladnou hlavu a ukázat světu, jak se umíte efektivně a kontrolovaně vypořádat s kritikou!