Žonglovat mezi požadavky kariéry a osobního života je velmi náročné a z dlouhodobého hlediska i složitě udržitelné. Zvláště když jednou z hlavních příčin stresu je rozdělená pozornost.

Pojďte si s námi na následujících řádcích projít pár zajímavých rad, které by vás mohly navést, jak si udržet psychické zdraví při práci i doma.

Mějte nějaký čas

Když si plánujete svůj týden, ujistěte se, že nezapomínáte na čas pro vaši rodinu i přátele, kteří vám pomohou se dobít. Když věnujete svůj čas práci, rodinný čas se stává ještě důležitějším. Připravte si pečlivě plány na víkend, jako třeba společnou návštěvu kina či divadla, procházku s dětmi do parku, noc se svým manželem nebo zábavné noční stolní hry se svými přáteli. Budete se mít hned na co těšit během svého rušného týdne.

Také nezapomeňte nejméně jednou týdně si najít čas ryze sama pro sebe. Doslova se ztratit při čtení zajímavé knihy, dát si bublinkovou koupel, dopřát si lázeňský den, zkrátka podniknout cokoliv, co vás učiní čerstvou a připravenou na to, co vás bude dále čekat.

Mějte produktivnější a klidnější pracovní den

Vezměte v úvahu všechny věci, které soutěží o váš čas a vyřaďte, co nefunguje pro vás a váš denní rozvrh. Pokud potřebujete trávit více času s rodinou, nebojte se práce z domova. Flexibilní formy zaměstnání nejsou vůbec nějaké potupné metody spolupráce. Naopak umožňují a nabízí flexibilně reagovat a reflektovat většinu případů, kdy není času na zbyt a přesto je nutné dodržovat určité základní termíny.

Vyvarujte se i externím vlivům, které se snaží odvádět vaši pozornost od důležitého. Záležitosti, jakými jsou minimalizace používání mobilního telefonu, kontrola sociálních médií a dlouhé obědové přestávky v práci, vám pomohou získat více času než si myslíte!

Relax pohybem

I když se vám to bude zdát obtížné, je důležité si najít v tom všem shonu čas ještě na cvičení. Samotná podstata cvičení vám v konečném důsledku pomáhá nejvíce tím, že posiluje vaši sílu a schopnost se soustředit. A to i když se budeme bavit jen o na první pohled obyčejné procházce. Věřte, že pokud takovou formu „protažení“ zavedete 2-3x týdně, bude to dělat zázraky s vaší energetickou úrovní. Nemluvě o snížení rizika závažných onemocnění.

Hledání kvalitní péče o děti

Nejlepším zdrojem je rodina samotná a síť vašich přátel pro jednotlivá doporučení na chůvy, opatrovníky a jiná denní centra. Udělejte si čas na správné rozhovory s vybranými kandidáty nebo návštěvami jednotlivých středisek. Neuspěchejte to, dejte na reference, dojmy a pocity.

Výčitky a pocity viny nechte za dveřmi

Pokud se začnete cítit přetažené, není nutné si hned vyčítat, že musíte odmítnout jakékoliv další aktivity, jako jsou například další pracovní schůzky nebo rodinné akce, na které se prostě nemůžete kvůli jiným povinnostem dostat. Řiďte se tím, že pokud budete s dětmi muset projít něco důležitého, ujistěte se, že vědí, že mají vaši podporu.

Pocit viny, že budete zanedbávat své dítě, je jedním z hlavních obav pracujících maminek. Proto vždy přemýšlejte, jak vaše role v dané situaci prospěje rodině i vašim osobním cílům. Navíc žijeme v digitálním světě. Nic vám proto nebrání využívat i alternativních komunikačních metod. Zůstaňte tak ve spojení se svými dětmi ve formě rychlé hlasové poznámky, zprávy nebo videa, které můžete sdílet nebo zavolat během přestávek.

Naučte se pracovat s prioritami, pocity viny jsou zbytečné a věci neprospějí. Naopak, pokud se naučíte zvládat tyto možné výčitky, získáte tím více času, kdy se budete lépe soustředit na své činnosti a nebudete uhýbat myšlenkami jinam. To vás bude činit ve výsledku skutečně šťastnější a silnější.