V předchozím článku jsme pomocí meditační techniky společně zjistili, jakým způsobem chcete prožít nový rok, kam se chcete posunout a co chcete změnit. Jak jít tedy této změně vstříc?

Konkrétní praktické kroky

Praktikujte a posilujte oblasti, které vám už fungují a ve kterých se cítíte spokojeně a šťastně.

V oblastech, které byste chtěli změnit, si položte následující otázky:

Co s tím konkrétně můžu udělat?

Co tomu brání?

Co změnit lze a co změnit nelze?

V případě, že situaci prozatím změnit nelze, je dobré jí přijmout a nebojovat s ní. Ale mějte na paměti to, že mnoho věcí změnit lze, jenom my máme tendenci jít ve vyšlapaných kolejích, máme ze změny strach nebo se bráníme podívat se na svoje vlastní vnitřní zranění.

Začněte jednoduššími věcmi, ve kterých nejste úzce citově angažovaní. Promyslete, jak můžete například do domácích prací více zapojit děti, případně vašeho partnera. Jakým způsobem můžete trávit více času s partnerem, s přáteli nebo si dopřát více vlastního prostoru. Pokud nemáte funkční babičky, zvažte paní na hlídání, aspoň jednou za čas na pár hodin.  V jaké oblasti můžete zpomalit? Nemusíte mít vždy doma dokonale uklizeno, nechte si občas dovést jídlo z restaurace, poohlídněte se po práci na zkrácený úvazek. Zařazujte postupně do svého jídelníčku výživnější potraviny, zapište se na kurz zdravého vaření. Pokud nemáte možnost sportovat a chodit na kurz cvičení mimo domov, kupte si knížku nebo online video s vaším oblíbeným cvičením a cvičte doma a podobně.

Potom přejděte k citlivějším tématům. Místo frustrace začněte nahlas říkat vaše potřeby, mluvte o svých pocitech a nastavte si svoje hranice. Pokud to nedokážete hned naostro, použijte vnitřní trenažér a vizualizujte si, jak si v dané situaci říkáte o svoji potřebu, jak si nastavujete hranice, mluvíte o tom, jak se cítíte. Možná si říkáte, že u vás doma každý něco pořád potřebuje, každý chce něco jiného a na vaše potřeby už nezbyde prostor. Nelze v každé situaci uspokojit všechny potřeby všech zúčastněných :). Spíše je to o kompromisu a o tom, vyjít si vstříc. Jednou se upřednostní potřeba jednoho člena rodiny, podruhé zase dalšího.

Pokud máte pocit, že je na vás témat příliš hodně, vyberte si několik témat, která jsou pro vás nejpalčivější.

Buďte k sobě laskaví a dělejte krůček po krůčku, pravidelně.

Činnosti, kroky, postupné změny si zapisujte do diáře a odfajfkujte si vše, co se vám už povedlo. Tělo a náš systém potřebuje nějaký čas, než si nový návyk zautomatizuje. A především za vše, co se vám povede, se každý den pochvalte a poděkujte si.

Pokud si ujasníte váš záměr a s některými oblastmi si nevíte rady, nezoufejte. Vyčkejte na správné načasování. Pokud je vaše vnitřní touha silná, cesta k řešení se sama ukáže. Někdy se jedná o postupnou změnu, nebo je ve vás možná hlubší zranění, na které je potřeba se nejdřív podívat a vyléčit. Jenom buďte pozorní a vnímaví. Vodítko k řešení situace může přijít v různé podobě. Například na internetu nebo v novinách zahlédnete potřebnou informaci, zaujme vás nějaký kurz, knížka nebo někdo, kdo vám s tím může pomoci. Případně potřebnou informaci zaslechnete v rozhovoru s někým jiným.

Přejeme vám šťastný a spokojený nový rok 2019 plný nových životních zkušeností a radosti v kruhu vašich blízkých.