Pracovní pohovory vás vždycky stojí trochu nervů. Můžete se na ně připravit opravdu důkladně a stejně se najde otázka, která vás zaskočí. Ne snad, že byste na ni neuměli odpovědět, ale netušíte,  jak by vaše slova měla vyznít. Úplně nejhůře se odpovídá na otázku, která má spojitost se zaměstnáním, ze kterého právě odcházíte.  Tak co jste se tam teda naučili? 🙂

Vyprávět o předchozím zaměstnání se zdá být opravdu jednoduché, na druhou stranu téměř 85 % zaměstnanců odchází, protože si připadají nedocenění, zahrnutí množstvím práce, které nejde zvládnout. V takovém rozpoložení se nedá najít na bývalém zaměstnavateli nic pozitivního a většina z kandidátů se neubrání sarkastickým poznámkám. Mnohdy si ale neuvědomují, že právě to je cílem. Zjistit, za jaké situace zaměstnanec odchází a jeho loajalitu.

Nejhorší odpovědi (zaznělo na pohovorech) na otázku:

  • Bývalý zaměstnavatel mě naučil, že co si sama nevezmu, to nedostanu
  • Že je jedno jestli úkol udělám nebo ne, stejně si to nezkontroluje
  • Je důležité přijít včas, ale jestli pracuju nebo ne, na tom mu nezáleží
  • Hlavně že má on, nám stahuje peníze, ale sám si jezdí v Porsche
  • Půl roku makám jak šroub a zvedám obraty – nikdo neřekne ani slovo, pak jeden klient vycouvá z domluveného dealu a jsem za neschopnou

Jak tedy správně odpovědět:

  1. Nepřehánějte – zvláště, pokud jste na pozici byli jen rok. Zní to nedůvěryhodně.
  2. Nepřipisujte si zásluhy tam, kde nebyly  – rekruitéři si vás občas pozvou a protože se jim hodíte na dvě podobné pozice, můžete si svým lhaním přivodit zbytečný problém. V praxi se pak zjistí, zda to, co jste vykládali, byla pravda.
  3. Netvařte se nervózně a dlouho nepřemýšlejte – jakmile po vyřčení otázky dlouho čekáte, nevypadá to dobře.
  4. Zaměřte se na firemní kulturu – naučili jste se být týmovým hráčem, nebo to, co jste zažili (buďte specifičtí) vás skvěle připravilo na …, práce v prostředí zaměřeném na striktní dodržování deadlinů mě naučila organizovanosti…. apod.
  5. Nezapomínejte na kolegy – ať už jste byli sólisté nebo členové týmu, nikdy to není jen o vás, proto nezapomínejte na ostatní. Zmiňte, jak na vás působili a čím přispěli k vaší efektivitě.
  6. Zmiňte i své každodenní povinnosti – aby získané dovednosti nebyly jen povrchní záležitostí. Zmiňte i to, co se nepovedlo, a jak jste k neúspěchům nebo jejich analýze přistoupili, a jak jste se díky tomu posunuli. Tak ukážete, že jste zodpovědní nejen v práci, ale i v osobním rozvoji. Každý náborář rád slyší, že se kandidát chce neustále zlepšovat.

Rekruitéři  mají pro vás připravenu spoustu záludných otázek, ale tahle je jedna z nejtěžších. Proto se na ni opravdu důkladně připravte,  a pokud možno si odpověď nazkoušejte před zrcadlem nebo se natočte na video. Všímejte si gest a grimas, které děláte. Snažte se působit klidně a uvolněně a pokud můžete, usmívejte se. Úsměv totiž otvírá dveře…a.. .srdce.