Napsat kvalitní, skutečně motivační dopis není jen tak, byť na internetu najdete spoustu návodů, jak na to. Nejdůležitější při jeho tvorbě je totiž vybalancovat tenkou hranici mezi tím, kdy chcete a musíte prodat sami sebe, a zároveň nechcete působit moc arogantně nebo snad zoufale.

Motivační dopis by měl nejen ukázat váš zápal pro potenciální zaměstnání. Měl by také vzbudit nadšení v personalistovi, aby se o vás začal více zajímat, přečetl si váš životopis a chtěl se s vámi sejít při pohovoru. Proto při jeho tvorbě buďte struční, výstižní a zaměřte se na jednoduchost.

 

Který motivační dopis zaujme?

Jestliže to má být láska na první pohled, nepřežeňte to s délkou. Motivační dopis by se měl vejít maximálně na jednu A4, ideální jsou 3 odstavce textu. Příliš dlouhý list odradí čtenáře ihned po otevření.

 

Tento dopis má být doplňkem k životopisu, proto informace z vašeho CV nekopírujte, ale spíše je rozveďte. Vypíchněte ty schopnosti, zkušenosti a dovednosti, které jsou k dané pozici relevantní a zaměstnavatel je po uchazečích vyžaduje. Buďte konkrétní a u dosažených výsledků uvádějte čísla, odkažte na své realizované projekty. Zaměřte se také na to, čím můžete být firmě prospěšní.

 

V textu se vyhněte obvyklým klišé a nicneříkajícím frázím. Denně se personalisté musí prokousat několika dopisy od „perfektních kandidátů“, „týmových hráčů“ apod. Šablonami průvodních dopisů z internetu se můžete inspirovat, ale pak jděte vlastní cestou. Zamyslete se a tvořte srdcem.

Nad motivačním dopisem je potřeba se zamyslet

Pokud máte v merku více zaměstnavatelů, každému šijte svůj motivační dopis na míru. Jiná firma znamená jinou firemní kulturu, jiné požadavky na pracovní pozici, a na to by měl váš dopis reagovat.

 

Mějte stále na paměti, že tímto listem se „prodáváte“. Pokud se tedy hlásíte na kreativní pozici nebo místo, kde gró vaší práce bude váš projev (ať už mluvený nebo psaný), tento dokument by měl odrážet a vyzdvihnout vaše nadání.

 

Motivační list není bulvár, nikdy se proto nesnižujte ke kritice původního zaměstnavatele.  Naopak si držte pozitivní tón.

 

Než dopis odešlete

Když už si dáte tu práci a vytvoříte opravdu motivující dokument, nezapomeňte na finální kontrolu. Zkontrolujte, že:

  • jej adresujete konkrétnímu člověku a oslovte jej jménem. Buď je tato styčná osoba uvedena v inzerátu nebo ji můžete zkusit vyhledat přes LinkedIn.
  • jste nezapomněli uvést o jakou pozici se ucházíte. Jinak je dost možné, že vaše dílo skončí v koši.
  • jste uvedli správný název firmy. Tohle je nejčastější chyba (a opravdové faux pas) při kopírování a hromadném odesílání motivačních dopisů do několika firem.
  • jste si po sobě dokument přečetli a opravili všechny pravopisné chyby a překlepy. Nezapomeňte také dodržovat odstavce, celý list působí mnohem přehledněji.
  • jste uvedli své kontaktní údaje.
  • pokud posíláte tento dopis jako přílohu, převedli jste jej do .pdf souboru.

 

Přejeme vám, aby po přečtení vašeho motivačního dopisu každý personalista toužil po osobním setkání s vámi 🙂