Pro spoustu rodičů je srpen posledním „volným“ měsícem před znovuzačínajícím pracovním kolotočem. Zejména maminky, kterým končí rodičovská dovolená, si opětovný nástup do práce plánují právě na září, aby si ještě se svými ratolestmi mohly užít bezstarostných letních dní.

Na co se připravit? A čím si celý proces usnadnit?

Co vás po návratu do pracovního procesu čeká a kamarádky vám neřekly?

ÚZKOST

Budete hozeni do zcela nového prostředí, a to i když se vrátíte k původnímu zaměstnavateli, na stejné místo. S lidmi, se kterými jste si dřív měly toho tolik co říct, najednou vázne řeč a rozhovor se omezí na zdvořilostní otázky typu: Tak jak bylo? Jak se mají děti?

Navíc se k tomu všemu přidají pochmurné myšlenky, že vám právě skončila jedna životní etapa, zvaná mateřství (v případě, že další děti neplánujete) a teď už vás čeká jen a pouze práce a stárnutí 🙂

Věřte, že tyto pocity jsou normální a prožívá je spousta maminek. Přesto, pokud budou sílit a přetrvávat déle, než je zdrávo, vyhledejte raději pomoc lékaře.

 

ZAHLCENÍ PRACÍ

Snad máte vstřícného šéfa, který vám dopřeje v práci pomalý rozjezd. Nicméně i takovýto pomalý start se může zdát náročným a vyčerpávajícím, máte pocit, že je toho tolik, co si musíte zopakovat nebo se znovu naučit, připadáte si nemožně…

No, na jednu stranu se není čemu divit, po nějakou dobu jste nepoužívala určitou část mozku, takže zapamatovat si heslo k pracovnímu emailu je teď fakt dobrý výkon! 🙂 Nezapomeňte ale, že sami sobě jsme obvykle největším kritikem. Pravděpodobně zvládáte mnohem víc, než si myslíte. No vážně, psali jsme o tom v tomto článku, přečtěte si jej a uvidíte, na co všechno můžete být pyšná!

 

ÚNAVA

Jestli jste si doteď někdy připadala unavená, protože vaše dítko probdělo noc nebo se rozhodlo vstávat s prvními slunečními paprsky… tak teď se z toho budete muset rychle otřepat, protože teď si nebudete moci únavu kompenzovat odpočinkem na lavičce na dětském hřišti. Bude potřeba nejprve podat určitý výkon v zaměstnání, pak bude třeba se postarat o potomka a domácnost a druhý den nanovo.

Ale ono si to sedne… časem… Nebojte! 😉

 

MATEŘSKÁ VINA

Seznamte se, tohle je jeden z nejčastějších pocitů pracujících matek, obzvlášť pokud začínáte pracovat v nižším věku dítěte, než je obvyklé.

Nemělo by být dítě radši ještě doma s mámou než ve školce/jesličkách? Nebudou na něj ve školce zlí? Nejsem špatná máma, když se chci vrátit do práce?

Nejste! Jestliže vás práce baví a naplňuje, jste šťastná vy a zároveň vaše dítě. Navíc školka pomáhá dětem s důležitým budováním socializace, což se doma s maminkou dělá těžko.

 

BOLESTNÉ ODLOUČENÍ

Určitě i u vás během mateřství nastaly chvíle, kdy jste si přály svého potomka někam zavřít a být chvíli samy. Jenže pak se s ním máte rozloučit v šatně školky a tak nějak bodavě vás píchne u srdce. Rozhodně tomu nepomáhá ani ranní, srdcervoucí plačtivá scéna před dveřmi školky (i když po vašem odchodu je vše v pohodě a dítě si vesele hraje). Tohle všechno pak prohlubuje právě pocit viny, o kterém jsme psali výše.

I tyto pocity jsou normální. Po porodu je ženský mozek zaplaven takovou vlnou hormonů, které vytvářejí citové pouto mezi matkou a dítětem. Je to tak silná vazba, že každé takovéto narušení je pro ženu takto náročné.

 

ÚLEVA

Dalším spouštěčem viny pak může být pocit úlevy, který pocítíte, když se vrátíte do práce. Ta dospělá společnost, jiné, „dospělácké“ povinnosti, pocit naplnění, který můžete v práci zažívat, je tak sladký a blažený. I přes pracovní povinnosti je vám tak lehko… Až do chvíle, než vám v mozku začne hlodat červíček, jestli náhodou nejste sobecká matka. A zase musíme říct – nejste! Je fyziologické, že abyste mohla plně naplnit potřeby dítěte, musí být naplněny také ty vaše. Šťastná máma, šťastné dítě!

 

Tipy, jak všechen ten kolotoč zvládnout

Rady, jak zvládnout nástup do školky jsme psali v tomto článku. Jak tedy ve zdraví a pohodě přežít nástup do zaměstnání?

 

ZÁSOBTE SE

Některým maminkám pomáhá překlenout těžké chvíle v práci fotografie dětí na stole. Ale existují maminky, kterým takovéto obrázky připomínají, že jsou od svých dětí odloučeny a prohlubuje to v nich pocit viny. Proto začněte raději s jedním rámečkem a pokud se vám uleví, klidně se jimi zásobte.

Pokud se v práci stravujete vlastním jídlem, udělejte si jeden den čas a navařte si obědy do zásoby. Krabičky pak zamrazte. Zbylá volná odpoledne pak můžete věnovat pouze dětem a nebudete se připravovat o drahocenný společný čas.

Když už jsme u toho křečkování, schovejte si do skříňky taky nějaké balení zdravého mlsání, třeba oříšků. Je to zdravá forma doplnění energie, zahání to chuť na sladké a vy se tak ve vypjatých situacích nebudete muset upínat k prodejnímu automatu. Nejenže ušetříte peníze, ale taky pár výčitek, že jste zase porušily svá předsevzetí o zdravém stravování 😉

 

DOBŘE VYPADAT – DOBŘE SE CÍTIT

Sebevědomí ženy po mateřské, která se právě vrátila do práce a připadá si, jak kdyby celou tu dobu žila na jiné planetě, se občas rovná bodu mrazu. Proto je třeba jej trochu podpořit, a to například novým pracovním outfitem, novým účesem, manikúrou… Nezapomínejte ani na sportovní aktivity, díky kterým si skvěle vyčistíte hlavu.

 

NAUČTE SE ŘÍKAT NE

Možná jste typ ženy, která ovládá asertivitu levou zadní. A možná taky ne a ve chvíli, kdy jste v nové práci/v práci po RD, máte tendenci všem vyhovět, abyste se svým kolegům zavděčily nebo si u nich udělaly očko. Jenže nezapomínejte, že pokud máte malé děti a vyzvedáváte je ze školky samy, máte na svou práci přesně vymezený čas a na dodělání restů doma asi taky moc prostoru nebude.

 

DELEGUJTE

Na mateřské dovolené jste se zcela určitě vytrénovala v time managementu. S nástupem do práce tuto dovednost oceníte dvakrát tolik, jenže den má pořád 24 hodin a vám ke všem povinnostem z mateřské přibylo ještě zaměstnání. Abyste se z toho sama nezbláznila (a taky pro klid v rodině :)), zamyslete se, které činnosti byste mohla předelegovat na partnera nebo třeba na nějakou službu, třeba úklid domácnosti.

 

PLÁN B

Jestli jste člověk, který potřebuje mít v životě všechno nalajnované, promyslete s manželem také plán B. V případě, že ráno nenastartujete auto, děti nebo vy onemocníte, si aspoň zachováte chladnou hlavu a přesně budete vědět na koho a kdy se můžete obrátit. Kromě ušetřených nervů ušetříte také čas.

 

PŘIPRAVTE SI VĚCI VEČER

Nakrabičkovat svačinky a obědy pro celou rodinu, oblečení postavit do komínků vedle postele. Možná vám tato situace přijde úsměvná, ale až ráno vaše dítko bude protestovat proti vstávání (nebo vám nezazvoní budík), na nic nezapomenete a zase – máte pár minut k dobru 🙂

 

ZKOUŠKA NANEČISTO

Nedokážete si představit, kolik času vám celý ranní kolotoč zabere? Zkuste ještě před „ostrým provozem“ zažít takové ráno nanečisto. Vstaňte na zazvonění budíku, vypravte sebe a děti, projeďte si trasu do práce i do školky. Tak co, stíháte?

 

CO SE DĚJE VE FIRMĚ

Několik překvapení si také ušetříte tím, že se budete zajímat o chod firmy, ještě před nástupem do ní. Je jedno, jestli se vracíte do původní společnosti nebo nastupujete jinam. Zjistěte si informace o vedení a pracovním kolektivu, o nových zakázkách a chystaných projektech.

 

NEZAHÁLEJTE ANI BĚHEM „DOVOLENÉ“

I když péče o děti a domácnost je dost vysilující, nezapomínejte také na sebevzdělávání. Na mateřské nebudete věčně a přijde doba, kdy bude potřeba se vrátit do práce. A víte, jak jdou vědecké poznatky a technologie dopředu? Tak ať vás tento okamžik nezastihne nepřipravenou! Nastudujte si aktuální odborné knihy z vašeho oboru, přečtěte si profesní časopis nebo se zapište do nějakého odborného kurzu. Budete tak mít neustálý přehled o dění ve vašem odvětví a v případě, že budete nuceni změnit zaměstnavatele, máte na kontě plusové body!

 

Přemýšlíte, zda se po mateřské vrátit k původnímu zaměstnavateli nebo změnit působiště? Přečtěte si náš článek Jak se vrátit po mateřské do práce.