Povedlo se vám najít své PROČ? Gratuluji! Pokud nevíte, o čem hned ze startu mluvím anebo své PROČ ještě nemáte, koukněte na minulý článek celé naší série. Pozor – nepleťte si nalezení svého PROČ s nalezením tématu podnikání! O tom, jak si najít své podnikatelské téma, si budeme povídat v dalších článcích. Teď vám stačí odpověď na otázku PROČ vlastně chcete podnikat.

A teď už k věci. Naším dnešním tématem jsou možnosti podnikání. Jaké je má máma (několika) dětí na rodičovské dovolené?

 

Možná budete překvapeni, ale možností je opravdu hodně. Proč se tedy většina maminek (abychom byli genderově fér tak i tatínků) do podnikání nakonec nepustí? K rozjezdu jakéhokoliv podnikání obvykle potřebujete několik vstupních zdrojů – čas, peníze a znalosti. Já osobně bych přidala ještě čtvrtý faktor a tím je právě mé PROČ, moje vlastní motivace a nadšení pro věc, která může z velké části nahradit některé chybějící elementy. Vstupní zdroje nám vlastně zodpovídají i otázku, proč se do toho maminky nepouštějí. Obvykle totiž některý ze zdrojů chybí. Pokud mám dost času na rozjezd vlastního byznysu, obvykle mi chybí peníze. Když mám finanční zabezpečení, tak zase nemám čas řešit všechny problémy spojené s podnikáním. A mám-li peníze i čas, chybí mi know-how. Možná to znáte to, že? Je to začarovaný kruh. Jak z něj vystoupit?

 

Ideálně tak, že si vyberete něco, kde potřebujete minimum těch vstupních zdrojů, které vám zrovna chybí. Mluvím moc složitě? Tak pojďte mrknout, jak to myslím konkrétně.

 

MLM

Pokud vám chybí na rozjezd vlastního podnikání finance, je ideální spojit se s již zavedenou firmou a pracovat pod hlavičkou jejich jména. Mluvím o firmách typu „MLM“, případně franšízy. MLM je zkratka pro multi level marketing. V jednoduchém překladu jde o „mnoha-patrový“ typ podnikání. Firem, které tento typ marketingu ve své činnosti provozují, je celá řada. Mezi ty nejznámější v našich podmínkách jmenujme například Amway, Avon, Oriflame, Mary Kay, Faberlic, Eurona nebo Usborne. S posledně jmenovanou firmou spolupracuji i já.

MLM jako forma podnikání má mnoho výhod. Tou asi největší je obvykle minimální finanční vklad, proto si ji volí nejčastěji ženy, které nemají na rozjezd svého vlastního byznysu moc peněz. Nevýhodou může být poměrně negativní pověst tohoto typu podnikání. Možná i vy znáte MLM spíše pod pojmem „letadlo“, „pyramida“ apod. Nicméně jsou to jen předsudky a nepochopení principů, na kterých tento systém pracuje.

 

Blog

Další možností je psaní vlastního blogu. To ocení především kreativní duše s tvůrčími schopnostmi (i když já jsem třeba sloh ve škole nesnášela a hle na mě teď 🙂 ). Tento typ podnikání také nevyžaduje velké vstupní náklady. Stačí vám zakoupit si vlastní doménu (tedy URL adresu, na které váš blog čtenáři najdou), webhosting (tam, kde bude vaše URL adresa zaparkovaná) a můžete začít. Google dokonce nabízí v rámci svého portfolia i jednotku „Blogger“, která vám umožní si spustit blog i bez vlastní domény a hostingu. Blogování je ovšem časově náročná činnost. A nemyslím to jen tak, kolik času vám bude trvat sepsat jeden článek. Než se blog a vaše články dostanou ke čtenářům čeká vás spousta práce s propagací, sepsáním kvalitních článků a vytvořením velkého množství dobrého a zajímavého obsahu.

A jak vlastně může blog vydělávat? Jednoduše. Pokud se vám povede nalákat (ideálně pravidelně) větší množství čtenářů, máte možnost spolupracovat s různými firmami a značkami. Psát pro ně můžete placené články, umístit třeba za poplatek jejich logo na své stránky anebo využít affilliate marketingu. Já mám blog necelý rok a aktivně jej plním obsahem. Rozhodně bych ale neřekla, že už je na takové úrovni, aby mě uživil. Přesto jej doporučuji mít, buď jako samostatnou stránku nebo jako doplněk k vaší činnosti. Díky němu můžete získávat nové návštěvníky vašeho prodejního webu nebo může sloužit jako reklama pro vaši práci.

Co takhle vydělávat si blogem?

 

Virtuální asistentka

Tyto první dva způsoby podnikání mají společnou jednu vlastnost. Nepotřebujete moc financí do začátku a nemusíte mít ani žádné speciální znalosti. MLM můžete dělat s produkty, které třeba samy znáte a používáte a na blog pište cokoliv, co vás baví nebo zajímá. Pokud hledáte něco „víc“ a máte hlubší znalosti (online marketing, grafika, cizí jazyky, účetnictví,…), můžete se stát virtuální asistentkou. Virtuální asistentka je pomocná a pravá ruka každého podnikatele a podnikatelky. Něco jako jejich sekretářka na síti. Může vyřizovat jejich hovory v cizím jazyce, na které si oni sami netroufnou. Může mít na starosti zákaznickou podporu a řešit stížnosti klientů. Může chystat grafiku na sociální sítě. Vyplňovat tabulky. Přepisovat rozhovory. A zařizovat milion dalších drobností, zatímco další podnikatel se může naplno věnovat rozvoji svého podniku.

 

E-shop

Další možností, jak rozjet vlastní podnikání je založit si a otevřít e-shop. Prodávat můžete buď vlastní výrobky anebo přeprodávat výrobky jiných značek. Já jsem e-shopem svou podnikatelskou kariéru zahájila. Udělala jsem ale asi milion různých chyb, o kterých teď vyprávím ve svém KLUBU a učím další maminky, jak se jich vyvarovat. Ačkoli jsem v průběhu doby zjistila, že e-shopování není pro mě to pravé, jsem ráda, že jsem to zkusila. Bez něj bych totiž nikdy nebyla tam, kde jsem teď.

 

Freelancer

Díky oblíbenosti sociálních sítí i online vzdělávání si můžete vytvořit vlastní online podnikání. Představte si jej jako online vzdělávací kurz, poradenskou skupinu nebo elektronické materiály k různým odborným tématům. Někdy se této formě podnikání také říká podnikání z pláže, protože ji můžete vykonávat prakticky odkudkoliv, kde je internet. V principu to znamená, že převedete své znalosti do digitální podoby (video, e-book,…). Jinými slovy vytvoříte produkt, který potom prodáváte.

 

Kdo by nechtěl podnikat z pláže?

 

Start-up

Start-up, založení vlastní značky nebo firmy, otevření si kavárny. Časově i finančně jednoznačně nejnáročnější možnosti podnikání. A to i bez dětí. Nicméně sama mám v okolí dvě maminky, které si i při dětech zvládly takové sny splnit. Chce to ale mít zatraceně dobře zmapovanou situaci, dobrý nápad a kvalitní podnikatelský plán. A zatraceně dobré PROČ.

 

Co říkáte, dá se z toho nakonec něco vybrat, ne? Rodičovská dovolená je podle mě čas získaný navíc, který můžeme využít na rozjezd dlouhodobých projektů. Začnete je budovat hned teď! A jestli vás zajímá, jak se vyvíjela má podnikatelská cesta, mrkněte na webu na nový článek o mých 3 největších začátečnických chybách.

 

V příštím článku se už pustíme do větší hloubky a začneme společně hledat téma vašeho podnikání.

Těším se!