Gratuluji! Pokud čtete celou mou sérii poctivě, tak už víte PROČ se do podnikání chcete vrhnout, víte, jaké máte možnosti a možná jste už našly i své podnikatelské téma (nebo o něm minimálně intenzivně přemýšlíte). Nic vám nebrání se do toho pustit. Tedy až na trošku byrokracie.

 

Přiznám se, že pro mě nebylo až tak těžké, najít své první podnikatelské téma, nápadů jsem měla několik. Měla jsem ale hrůzu z těch úřadů. Ze všech. To máte živnostenský úřad, finanční úřad, pojišťovny…. Ale nebojte, teď vám sepíšu, co kdy kde a jak, a než vyjde poslední článek, budou z vás regulérní podnikatelky 😉

 

Rozdíl mateřská x rodičovská dovolená

V první řadě je potřeba si ujasnit rozdíl mezi mateřskou a rodičovskou dovolenou. Vynechám obecné fráze a přejdu k věci. Já osobně nejsem zastánce rozjezdu podnikání v prvních šesti měsících života miminka (což cca odpovídá době mateřské dovolené). Myslím si, že to je doba, která opravdu a bezvýhradně patří tomu malému drobkovi. Jestli se rozhodnete začít svůj byznys už během MD, tak je to samozřejmě jen na vás a nikdo vás za to nemá právo soudit. Jen si ověřte všechny informace (níže je uvádím jen pro podnikání na rodičovské dovolené).

Rodičovská dovolená tedy obvykle začíná hned po té mateřské a zvolit si ji můžete až na 4 roky. Ovšem pozor – pokud jste někde zaměstnaná, bývá zvykem, že rodičovskou dovolenou dostanete na tři roky (nebo méně). Kdybyste chtěla být doma s dítětem až do jeho čtyř let, potřebujete od zaměstnavatele neplacené volno. A to vám udělit nemusí.

 

Na rodičovské dovolené si obvykle vyřizujete živnost jako vedlejší činnost. Je to asi nejvýhodnější způsob. Nemusíte mít obavy, na rodičovské dovolené si můžete přivydělat libovolně velkou částku, aniž byste přišla o svůj rodičovský příspěvek.

 

Takže už víme, že zahajujete vedlejší OSVČ činnost na rodičovské dovolené. Ještě, než se kamkoliv vydáte, projděte si tento dokument. Má jen 2 strany, ale obsahuje seznam všech živností (tedy oborů podnikání), na které nepotřebujete speciální vzdělání nebo osvědčení. Já jsem si jej kdysi aktivně vytiskla, pečlivě doma vyplnila a hrdě odnesla na úřad. Tam mi paní řekla, že jako pěkný, ale ona to stejně musí vyplnit přímo v počítači a že si ten svůj zase můžu na památku odnést. Takže ho prosím vás netiskněte, ale pečlivě pročtěte.

Pečlivě zvažte, jakou živnost zaškrtnete

Vaše první skutečné fyzické kroky povedou do nejbližšího bankomatu, ze kterého si vyberete rovných 1000 Kč a s těmi se vydáte na živnostenský úřad. Tam dostanete k vyplnění formulář a zaznačíte Vámi vybrané oblasti podnikání. Doporučuji si tam rovnou zakřížkovat i ty, se kterými zatím nepočítáte, ale v budoucnu byste mohly. Uvedu příklad –  teď se chci věnovat e-shopu, tak zakřížkuji maloobchod, ale co když budu v budoucnu chtít fotografovat? Šup tam k fotografování rovnou křížek. Těch oblastí si můžete vybrat libovolné množství. Když se totiž rozhodnete doplnit si tam křížek v budoucnu (tedy podnikat v jiném, než dosud nahlášeném oboru), budete muset znovu do bankomatu pro novou tisícovku. A znovu s ní na úřad. Takže doma výběr nepodceňte 😊

 

Výhoda vaší návštěvy na živnostenském úřadě je ta, že se tady můžete rovnou registrovat na finanční úřad i nahlásit změnu na pojišťovnu a sociální správu. Umožňuje to Jednotný registrační formulář. Ten vyplníte a máte hotovo! Živnostenský úřad pak všechny informace předá svým kolegům a vám jen dorazí domů několik dopisů s různými evidenčními čísly. Dopisy doporučuji schovat do nového krásného a vymazleného (podnikatelského) šanonu. Pokud do 14 dní žádný dopis nedostanete, zkuste si na jednotlivé úřady zavolat a podle rodného čísla by vám měli říct, kde je problém.

 

První rok jste navíc osvobozena od platby záloh na sociální i zdravotní pojištění. Daně z příjmu platíte také až za rok (resp. do 31.3. následujícího kalendářního roku) a to buď tzv. paušálem anebo podle skutečných výdajů a příjmů. Ale s tím vám už poradí účetní, až to bude aktuální. Zatím si jen schovávejte všechny paragony, účtenky a ideálně si začněte psát do tabulky do jednoho sloupečku všechny své příjmy a do druhého všechny výdaje. Nebudete to potom muset dělat hromadně v polovině února, jako já 😊

Jediný zádrhel by ještě mohl nastat s EET. Pokud plánujete přijímat od zákazníků hotovost, návštěvě finančního úřadu se nevyhnete. Pokud ale budete všechny platby dostávat na účet, EET se vás netýká.

 

Tak co, pohoda? Není to tak zlé, že ne? Kdo jde do toho a vyráží na živnosťák? Podělte se v komentářích o své první podnikatelské kroky!