Detoxikační kúra z řapíkatého celeru, tukožroutská polévka, ananasová dieta… Co všechno jsme ochotni podstoupit proto, abychom v létě mohly v bikinách vystavit svá těla? 6. květen je Mezinárodním dnem proti dietám, jehož cílem je upozornit na některé stravovací šílenosti. Na téma diet a výživy jsme vyzpovídaly tu nejpovolanější z nejpovolanějších – Margit Slimákovou.

Kdo je PharmDr. Margit Slimáková?

Margit Slimáková (1969) je vsoučasnosti nejvýraznější česká specialistka na výživu a zdravotní prevenci. Je také zakladatelka 1. českého think tanku Globopol věnujícího se tématům zdravotní prevence a výživy. Možná ji znáte díky bestselleru Velmi osobní kniha o zdraví a výživového doporučení Zdravý talíř.

Vystudovala farmacii, dietologii v USA a četné certifikované kurzy. Pravidelně publikuje a přednáší, propaguje zdravou výživu na školách. Využívá osvědčené poznatky ze všech oblastí medicíny.

S manželem mají 3 děti a nyní žijí v Praze.

Prošla jste si Vy sama někdy v dřívějšku taky nějakým dietním obdobím?

Jedinou dietou v životě bylo moje omezování stravy v rámci anorexie, jak detailně vysvětluji ve své Velmi osobní knize o zdraví. Dieta byla vysoce efektivní a takto až život ohrožující. Naštěstí jsem včas pochopila jak nesmyslné a nebezpečné takto nepřirozené dietování je, začala jsem pohodově a zdravě jíst a před dietami jen varuji.

 

Která dieta je podle Vás nejabsurdnější?

Nesmyslné je jakékoliv nepřirozené vynechávání skutečných potravin anebo přepočítávání kalorií, porcí nebo gramů čehokoliv na talíři. Je jedno, jak se tyto zázračné kůry jmenují, protože na trh přicházejí neustále další a další verze pod různými jmény.

 

Jak vnímáte všeobecně jídelníček české populace? Je podle Vás na dobré nebo špatné úrovni? Kde mají Češi největší mezery?

Stále více z nás chce jíst kvalitně, je to bezva trend a možnosti skvěle jíst už zde také jsou. Přesto mnozí neví jak na to. Kvůli převaze nezdravých jídel okolo jim podléhají. Nemají čas a možnosti zajišťovat si to nejlepší, když jsou obklopeni tím nejhorším, a to od škol přes sportoviště, kulturní a rekreační akce až po nemocnice.

 

Jaké největší mýty ohledně zdravého stravování kolují společností? Mám na mysli podobné teze, jako že snídaně by měla být nejvydatnějším jídlem dne, po 18. hodině by se už jíst nemělo apod.

Stále mnozí experti tvrdí, že základem zdravé stravy a postavy je počítat si kalorie, jíst podle doporučení výživové pyramidy (tedy s převahou sacharidů), jíst často a malé dávky, určitě snídat…

Všechna tato doporučení jsou zbytečná ne-li přímo škodící. Zdravě jíst jde i bez jakýchkoliv nepřirozených restrikcí, bez výživových studií a poradců.

 

Co je tedy podle Vás alfou a omegou ve stravování? Ptám se, jestli existuje nějaké zlaté pravidlo, doporučení nebo Vaše osobní zjištění, které by lidem pomohlo jíst a cítit se lépe.

Jezte skutečné potraviny (tedy základní potraviny rostlinného i živočišného původu, potraviny minimálně průmyslově upravované) a jídla z nich. Poslouchejte své tělo, respektujte jeho potřeby.

Margit Slimáková hovoří o skutečném jídle

Jak je to s pravidelným půstem? Je podle Vás přínosný?

Skutečný déletrvající půst je v našich podmínkách neobvyklý – mnoho z nás namísto postění se jen vystresovaně hladoví a poté se dojí. Proto jako vhodnější doporučuji tzv. přerušovaný půst, kdy pouze omezíme počet hodin dne, kdy jíme. Tedy třeba snídaně se posune až na desátou hodinu, případně se snídaně nebo večeře zcela vynechá.

 

Je jaro, velkým hitem se staly různé jarní detoxikační diety a očistné kúry. Co Vy na to? A je vůbec nutné tělo jednou za čas či nějak pravidelně zbavovat toxinů?

Tělo zneškodňuje a vylučuje nepříznivé látky 24 hodin, 7 dní v týdnu. Slouží k tomu orgány jako jsou třeba játra, ledviny, plíce nebo lymfatický systém. Samozřejmě je bezva jíst střídmě, třeba právě na jaře jídelníček odlehčit, ale stavět si jej na kokosech anebo celerech namísto lokálních, sezónních potravin a jídel z nich je nesmysl.

 

A co různé doplňky stravy, byť třeba přírodní?

Některé někomu mohou prospět (pokud bude suplementovat to, co prokazatelně chybí), ale většina tvrzení, která prezentují jejich výrobci a prodejci, jsou více prodejní hesla než odborná data.

 

Jste autorkou knihy Velmi osobní kniha o zdraví. Co Vás vedlo k jejímu napsání?

O knihu mě stále častěji žádaly čtenáři mých blogů a nejrůznější vydavatelství. Mě samotnou spíš děsilo to obrovské množství knih o jídle a životě, ale pak jsem si uvědomila, že v médiích převládají doporučení, která straší a omezují a jídlo popisují jako jedy. A to i přesto, že žijeme v přepychové době s dostatkem potravy, čisté vody a v bezpečném kousku světa. Proto jsem si řekla, že napíši něco jako opak doby jedové, knihu, která nadchne, bude inspirovat a prospívat. A podle skvělých ohlasů, které i po roce od vydání skoro denně dostávám, se zdá, že přesně toto se mi i povedlo.

 

Zasadila jste se o lepší stravování ve školních jídelnách. Je současný stav podle Vás vyhovující? Co byste v tomto směru chtěla ještě zlepšit?

Stav se díky aktivismu rodičů i médií musel zlepšit, ale ideál to ještě zdaleka není. Mezi jídelnami jsou velké rozdíly, některé vaří skvěle, jiné běžně, včetně použití aditiv a polotovarů. Co chybí je systémová změna (aktualizace vyhlášky o vaření ve školních jídelnách), která by přivedla úplně všechny jídelny k vaření ze skutečných potravin.

 

Žila jste nějakou dobu také v Německu, Číně a Austrálii. Která z těchto zemí se stravuje nejzdravěji a proč? Přenesla jste si z těchto (nebo jiných cizích zemí) nějaké speciální stravovací návyky?

Úplně nejsnáze zdravě se nám žilo v Německu, kde se už před dvaceti lety maminky předháněly, která vezme zdravější svačinku na hřiště. Farmářské trhy a nákupy přímo z farem zde byly už v té době zcela běžné. Ale z úplně každého pobytu – dlouhodobého i z dovolených, si přivážíme něco prospěšného, co pak rádi praktikujeme i doma. Co konkrétně mě kde zaujalo, od Austrálie, kde se narodil náš třetí syn, přes pobyt na farmách v Indii, na Novém Zélandu anebo Anglii a dovolených v Kambodži nebo Kanadě, detailně vysvětluji právě v knize.

Pro Margit Slimákovou je nejdůležitější pohoda při rodinném jídle

Máte poměrně velkou rodinu a rozmanité pracovní povinnosti. Jak to všechno stíháte a kde čerpáte energii?

Mám se ráda. Už roky skvěle jím a co nejlépe se o sebe starám. Takto dobře živené a opečovávané tělo má dost energie a současně mu stále naslouchám. Když potřebuje zvolnit, respektuji jej. Pro balanc chodím ven – skoro denně na procházky s naší fenkou Lilly, když celé dny cestuji, zkouším pár set kroků odšlapat i na parkovišti, o víkendech jsme na zahradě, jedeme na brusle anebo na pozemek v Českém ráji a tam relaxuji u trhání plevele.

 

Co je pro Vás nejdůležitější při rodinném stravování?

Pohoda. Být spolu, sdílet skvělé jídlo a čas.

 

Na závěr mi to nedá a musím se zeptat. Čím hřeší výživový poradce? Hřeší vůbec? 🙂

Už roky stravu vůbec neřeším. Mám ráda kvalitní jídlo, a tak jej také denně jím, nepotřebuji nic hlídat, plánovat, kontrolovat. Jím skvěle, a to včetně kávy, nebo čokolády kterých si užívám jako dezertu. Potraviny a jídla nevnímám jako ohrožení, jedy nebo nepřítele. Proto ani neuvažuji v termínech hřešení nebo vzorového jezení.